Projekta “Mūsu balsis, mūsu nākotne” laikā tika īstenotas 31 aktivitāte visā Latvijā, lai informētu jauniešus reģionos par Eiropas Parlamenta vēlēšanām un viņu balss nozīmi. Zemāk vari iepazīties ar visām īstenotajām aktivitātēm.
DAŽAS BILDES NO PIETEIKTAJĀM AKTIVITĀTĒM
ĪSTENOTĀS AKTIVITĀTES
1 | Orientēšanās spēle “saSkati Eiropu” | Rīgas centrs. (ES māja, LR Saeima, Rīgas Valsts 1.ģimnāzija, Rīgas Valsts 2.ģimnāzija, Rīgas Valsts 3.ģimnāzija) | Pasākums norisinājās kā orientēšanās spēle Rīgas vēsturiskajā centrā. Katram dalībniekam (tie bija gan skolēni, kas brīvprātīgi un arī mācību stundu ietvaros piedalījās, gan arī garāmgājēji uz ielas un ārvalstu tūristi) bija jāizstaigā piecas lokācijas – Eiropas Savienības māja, LR Saeimas nams, Rīgas Valsts 1.ģimnāzija, Rīgas Valsts 2.ģimnāzija un Rīgas Valsts 3.ģimnāzija – un jāizpilda pa aktivitātei katrā, par kuru varēja iegūt zīmodziņu un, sakrājot piecus zīmodziņus, piedalīties izlozē. Aktivitātes bija piemērotas visām vecuma grupām un ar dažādām sarežģītības pakāpēm. Tēmas skolām izvēlētas, balstoties uz aptauju, kurā Latvijas iedzīvotāji norāda, viņuprāt, būtiskākos ieguvumus no dalības Eiropas Savienībā. Eiropas Savienības māja, tēma “Vienoti daudzveidībā”, aktivitātes: – Eiropas eksāmena pildīšana – foto/īso video siena ar ES valstu simboliem LR Saeimas nams, tēma “Latvija 20 gadus ES”, aktivitātes: – piecu notikumu sastādīšana hronoloģiskā secībā (Latvijas pievienošanās Eirozonai, Referendums par iestāšanos ES, Latvijas prezidentūru EP, Latvijas pievienošanās Šengena zonai, Rīga – Eiropas kultūras galvaspilsēta) – Kopenhāgenas līgumā ietverto noteikumu atpazīšana – viedokļa paušana ar korķiem (tie tiks nodoti dronu ražošanai atbalstam Ukrainai) Rīgas valsts 1. ģimnāzija, tēma “Eiro – ES vienotā valūta”, aktivitātes: – Eiro monētu reversu atpazīšana un uzlikšana uz pareizās valsts kartē – pēc taustes atpazīt lina maisiņā ievietoto monētu vērtību, īpaši vēršot uzmanību monētu reljefa dažādībai un tās nozīmei neredzīgajai cilvēku grupai – favorīta izvēlēšanās nākotnes monētu dizainiem, ko izsludinājusi Latvijas Banka Rīgas valsts 2. ģimnāzija, tēma “Eiropas vērtības un kultūra”, aktivitātes: – solidarizējoties ar Liepāju, kurā, gatavojoties 2027.gada Eiropas Kultūras galvaspilsētas statusam, tika izkārtas 100 buras, arī viena bija pieejama mūsu spēles dalībniekiem, lai akcentētu sev būtiskas vērtības – Erudīcijas spēle, uzdodot jautājumus par Eiropas kultūru, arhitektūru un Rīgas valsts 3. ģimnāzija, tēma “Ceļošanas brīvība”, aktivitātes: – pareizi/nepareizi jautājumi par ceļošanu, mobilajiem sakariem un jauniešu apmaiņas programmām – karstais kartupelis – dalībnieki sastājas aplītī, vienam rokās ir ceļošanas spilventiņš, lai no tā atbrīvotos, ir jānosauc kāda ES galvaspilsēta, kopā laiks 1min – klusie telefoni – sagatavots apraksts par DiscoverEU, Eramsus+ un MēsEsamKopā programmām. Dalībnieki sastājās kolonnā un uzlika skaņu slāpējošās austiņas. Pirmais spēlētājs izlasīja un atstāstīja tikko dzirdēto nākamajam kolonnā. Pēc tam otrs, trešajam un tā līdz informāciju ir saņēmis pēdējais rindā. Mērķis pēdējajam nosaukt pēc iespējas vairāk atslēgas vārdus. (līdzīgi kā šovā “Es mīlu tevi, Latvija”) |
2 | DIPLOMĀTIJAS BASEINS / RĒZEKNĒ 19.05.2024 | Rēzekne NBKN , Atbrivošanas aleja 97 | Šī gada aprīļa vidū ART MARKET komanda piedalījās jauniešu kluba “Māja” konkursā #EPčempionāts projekta “Mūsu balsis, mūsu nākotne!” ietvaros. Projekta mērķi: radīt iekļaujošu un pieejamu pasākumu un informācijas klāstu par Eiropas Savienības lomu un tās ieguvumiem mūsu ikdienā; veicināt pilsoniskās kultūras attīstību Latvijas sabiedrībā; veicināt platformas mesesesamkopā.eu/lv atpazīstamību sabiedrībā; veicināt sabiedrības izpratni par demokrātiju kā vērtību, sekmēt demokrātisku attieksmi un mudināt sabiedrību, īpaši jauniešus no 18 gadu vecuma, piedalīties 2024. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās, sniedzot informatīvo atbalstu par Eiropas Savienības nozīmi un ietekmi valstī. ART MARKET komandai nepilna divu mēnešu laikā izdevās uzņemt vairākus informatīvus video, veikt aptauju savu draugu un sociālo tīklu lietotāju vidū un noorganizēt pasākumu “Diplomātiskais baseins”, kas sastāvēja no divām daļām un notika 19. maijā pie Rēzeknes Nacionālo biedrību kultūras nama. Pasākuma pirmajā daļā jaunieši organizēja informatīvu semināru ar dažādiem lektoriem. Pirmās daļas mērķis bija veicināt jauniešu izpratni par Eiropas Savienību un Eiropas Parlamentu, rosināt interesi un radošumu par Eiropas Savienības jautājumiem un par Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kas šogad notiks 8. jūnijā. Pasākuma vadītāji bija Zigmars Litavnieks, Rolands Geikins no Rēzeknes Valsts poļu ģimnāzijas, Amanda Leščinska no Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas, Sevgan Bozkurt no Turcijas, biedrības “Pasaule mūsu mājās” brīvprātīgais, kurš stāstīja par Eiropas Komisijas Solidaritātes korpusa programmu un iespējām jauniešiem. Kopā ar aktīvajiem cilvēkiem, kuri bija ieradušies, lektori diskutēja par to, kāpēc ikviena balss ir svarīga, kāpēc jābalso Eiropas Parlamenta vēlēšanās, kā noskaidrot, par ko balsot, kā darbojas vēlēšanu procedūra utt. Pasākuma otrajā daļā lektori runāja ar jauniešiem par apšaubāmiem avotiem, kā tos atpazīt, par medijpratību un kopīgi veidoja plakātus, kuros bija ietverta informācija par Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Kopā ar dizaineri Liānu Valis notika aktivitāte “Ko tu uzzīmētu savā plakātā?”, kuras laikā dalībnieki no kartona ar krāsainiem izsmidzinātājiem veidoja unikālus plakātus Eiropas Parlamenta vēlēšanām! Labākā reklāma ir vizuāls teksts, un par to 19. maijā pārliecinājās “Diplomātiskā baseina” dalībnieki! Pasākuma noslēgumā kopā ar jauniešiem tika izveidota instalācija “Mēs visi esam Eiropas Savienības zvaigznes!”. Konkursa #EPČempionāts laikā ART MARKET brīvprātīgajiem bija iespēja intervēt vairākus Rēzeknes jauniešus. Jautājumi bija saistīti ar Eiropas Savienību, kurai Latvija pievienojās kā reiz pirms 20 gadiem, turklāt par Eiropas Parlamentu un 8. jūnijā gaidāmajām vēlēšanām. Kā izrādījās, daži respondenti pat nezināja par vēlēšanām … Čempionāta laikā ART MARKET brīvprātīgie aktīvi izplata informatīvus karodziņus, kas palīdz ātri doties uz mājaslapu mesesamkopa.eu/lv un reģistrēties tajā! Eiropas kopiena mesesamkopa.eu ir Eiropas Parlamenta izveidota līdzdalības platforma, kuras mērķis ir iesaistīt vairāk cilvēku demokrātijas veidošanā Eiropas Savienībā un aktīvāk piedalīties Eiropas Parlamenta vēlēšanās 2024. gada 6.-9. jūnijā. |
3 | Izzini Eiropu! | Multifunkcionālais centrs ” 13.km” | Jaunieši bija izveidojuši atraktīvu orientēšanās viktorīnu par Eiropas savienību, tās valstīm un Eiropas parlamenta vēlēšanām. Jautājumi bija noslēpti kastēs, kuras komandām bija jāatrod secīgi un jāatbild uz jautājumiem. Dažas kastes bija jāatslēdz ar atslēgu, kura iejaukta citu atslēgu saišķī. Uzdevumus pievilcīgus darīja tieši šī kastu meklēšana. Tika vērtēts gan uzdevumā pavadītais laiks, gan atbilžu pareizība. Jāatzīst, ka esam pārsteigti par lielo dalībnieku skaitu un to cik jaunieši ir erudīti par ES to nozīmi un mūsu iesaisti. Pēc viktorīnas cienājāmies ar saldumiem un pārrunājām pareizās atbildes. Jaunieši teica, ka dotos uz EP vēlēšanām, bet lielākajai daļai no viņiem nav balss tiesību. Tāpat viņi jūtas piederīgi Eiropai un Latviju redz kā daļu no tās. Komandu kopvērtējumā uzvar puiši ar komandas nosaukumu – “Bračiņu apvienība” , otrā vietā ” Īlīšī” (jaukta komanda), trešie ” Dators mašīnā”. Divas no komandām īstā laikā nosauca visas Eiropas dalībvalstis bez kļūdām, kas organizatorus pārsteidza |
4 | Jauniešu dialogs par Eiropu | Multifunkcionālais centrs “13.km” | Šī bija jau otrā aktivitāte , ko organizējam pēc pirmās ” Izzini Eiropu!” Šoreiz aicinājām jauniešus uz diskusiju – dialogu. Jaunieši pasākuma organizatori uzdeva dalībniekiem dažādus jautājumus, piemēram par produktu eksportu un importu. Par lauksaimniecību, par Erasmus projektiem un EP, tā būtību un nozīmi. Par EP deputātiem, kas pārstāv Latviju. Pasākuma laikā garšojām dažādus produktus un ēdienus, kas papildināja pasākumu ar praktisku darbošanos, jo varējām noskaidrot kādus pārtikas produktus varam izaudzēt uz vietas, kurus ievedam. Pieskārāmies arī tēmai Eiropas tiešmaksājumi lauksaimniekiem, jo lielākā daļa jauniešu ģimenes ir zemnieki un šī tēma ir aktuāla. Izspēlējām arī quizizz viktorīnu par EP vēlēšanām un dalībvalstīm, labākie saņēma balvas. Izspēlējām arī EP vēlēšanu mēģinājumu. Šis bija ļoti interesanti, jaunieši paši izveidoja savas partijas un izvirzīja mērķus, kas Latvijai būtu svarīgi . Viens no galvenajiem bija Eiropas tiešmaksājumi, zaļais kurss un jauniešu iespējas studēt Eiropā. Arī šoreiz jaunieši parāda ļoti lielu erudīciju šajos jautājumos. |
5 | Jaunietis un Eiropa | Talsu novada Bērnu un jauniešu centrs | Priekšvēlēšanu diskusijas simulācija. Pasākuma sākumā ir prezentācija par Eiropas Savienību, Eiropas Parlamentu un vēlēšanām. Tad jaunieši, sadaloties komandās, izlozē savu Eiropas vērtību (4 komandas, 2 vērtības, katras vērtības plusi un mīnusi jeb par un pret). Viņiem tiek dots laiks, lai pa komandām izdomātu savas “partijas” nosaukumu, logo, izdomātu argumentus diskusijai, vīziju, kas saistīta ar papildus vērtību. Tad norisinās pirmā kārta, kurā pēc kārtas diskutē katras vērtības plusi ar mīnusiem. Katrā raundā viena komanda tiek iebalsota otrajā kārtā. Balso pārējie dalībnieki, kas tajā laikā nediskutē. Otrajā kārtā tiek 2 labākās komandas un pārējiem prezentē papildus iedotu vērtību – jaunietis. Vīziju, saistībā ar šo vērtību. Uzvar viena komanda. Uzvarētāju nosaka pēc pārējo pasākuma dalībnieku balsīm. Piedalās Talsu novada skolēnu pašpārvalžu un jauniešu organizāciju dalībnieki. |
6 | “Uzzini, nobalso, iesaisti” | Smiltenes vidusskola | 2024.27.5 |
7 | Eiropas jaunatnes nedēļa | Tiešsaiste | Visas nedēļas ietvaros katru dienu notika dažādas gan izglītojošas, gan izklaidējošas aktivitātes tiešsaistē, piemēram, spēle “Kas šī par valsti?”, informācija par jauniešu iespējām Eiropā, informācija par Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kā arī aicinājums jauniešus dalīties ar savām fotogrāfijām no dažādām Eiropas vietām. Ikdienā Instagram storiji visos novada jauniešu Instagram profilos sasniedza ap 1000 jauniešiem. Galvenā aktivitāte norisinājās 16.aprīlī platformā “Zoom”, kad skolas tika aicinātas pieteikt savas komandas, lai piedalītos viktorīnā par Eiropu. Viktorīnā piedalījās 9 skolēnu komandas. Viktorīnā bija jautājumi ne tikai par Eiropas Savienību un gaidāmajām vēlēšanām, bet arī par Eiropas valstīm un vēsturi. |
8 | Eiropas nedēļa Jelgavas Valsts ģimnāzijā | Jelgavas Valsts ģimnāzija | No 7. līdz 10. maijam Jelgavas Valsts ģimnāzijas Eiropas klubs/Eiropas Parlamenta vēstnieki rīkoja Eiropas nedēļu, kuras ietvaros skolēniem bija iespēja iesaistīties dažādos pasākumos un uzzināt ko jaunu par Eiropas Savienību, kā arī gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Šajā nedēļā katrs rīts plkst. 8.00 iesākās ar radio rubriku ‘’Izzini Eiropu’, kuras laikā skolas radio balss – Emīls Bergs stāstīja par dažādiem ar Eiropu saistītiem tematiem. Eiropas nedēļā, katru rītu ģimnāzistiem bija iespēja uzzināt ko interesantu, kā, piemēram, 7.maija rīts iesākās ar skolēnu iepazīstināšanu ar Starptautisko Eirovīzijas dziesmu konkursu kā vienu no Eiropas kultūras sastāvdaļām, tādejādi vairojot skolēnos Eiropeiskas noskaņas un arī mudinot ceturtdien atbalstīt mūsu pārstāvi šajā konkursā. Tā kā 8.maijā skolā sagaidījām ekonomikas ministru Viktoru Valaini, radio varēja uzzināt ko vairāk par Eiropas Ekonomiku un izprast tās nozīmi arī mūsu labklājības veicināšanā un to, kā tā ietekmē mūsu ikdienu. 9.maijā – Eiropas dienā bija iespēja uzzināt par to, kādēļ tiek svinēta Eiropas diena un kā to atzīmē citās valstīs. Tā kā mūsu skolā šo dienu mēs atzīmējām ar dažādiem pasākumiem, par tiem arī tika visiem paziņots ikrīta radio. 10. maijā, Eiropas nedēļas noslēguma dienā, jauniešiem bija iespēja uzzināt ko vairāk par ES institūcijām, to darbību un galvenajiem vadītājiem, kā arī gaidāmo EP vēlēšanu nozīmīgumu. Visas nedēļas garumā tika vadītas arī izglītojošas mācību stundas 7. un 8. klasēm, kurās skolēni tika iepazīstināti ar Eiropas Savienību, tās galvenajām institūcijām (Eiropas Parlamentu, Eiropadomi, Eiropas Savienības padomi, Eiropas komisiju) to struktūru, kā arī gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Caur interaktīvām aktivitātēm skolēni arī pārbaudīja savas zināšanas Eiropas valodās. Pēc katras nodarbības skolēni tika aicināti arī pievienoties mesesamkopa.eu platformai. Eiropas nedēļas ietvaros skolēni tika aicināti arī piedalīties Eiropas eksāmenā, kuru ikgadu rīko Eiropas Savienības māja. 8.maijā jauniešiem bija iespēja tikties ar skolas absolventu, ekonomikas ministru (EM) Viktoru Valaini, gūstot noderīgus padomus nākotnes karjeras izvēlē, un uzzinot ko vairāk par ministra ikdienas pienākumiem un darba specifiku. Pēc tikšanās jauniešiem bija iespēja atsevišķi sarunāties ar ministru un uzdot jautājumus, uz kuriem ministrs arī sniedza atbildes. Kopumā tikšanās deva iespēju jauniešiem izprast nākotnes karjeras izvēles nozīmīgumu, kā arī to, cik svarīgi ir iesaistīties dažādos projektos. EM uzsvēra arī to, ka ES finansējums dod mums daudz un dažādas iespējas savu vēlmju un ieceru īstenošanai, tādēļ, esot kā daļai no ES, mums tiek piedāvātas daudzas iespējas mūsu attīstībai un izaugsmei. Visražīgākā ar pasākumiem izvērtās Eiropas diena, 9.maijs, jo tās laikā skolā noritēja vairāki pasākumi. Dienas pirmajā pusē klašu vecākie kopā ar Eiropas kluba dalībniekiem radīja pavasarīgas noskaņas skolā, stādot atraitnītes Eiropas Savienības karoga krāsās. Pēcpusdienā tika organizēts un vadīts nedēļas galvenais pasākums – Konkurss par Eiropas Savienību 10. un 11. klašu komandām, kurā skolēniem bija iespēja pārbaudīt savas zināšanas dažādos erudītos uzdevumos. Kopumā konkurss sastāvēja no 4 daļām: 1) tika pārbaudītas skolēnu zināšanas par ES un gaidāmajām EP vēlēšanām ar interaktīvu ‘’Kahoot’’ viktorīnu; 2) pēc tam skolēni ES valstu kontūrkartē rakstīja valstu nosaukumus un galvaspilsētas, atkārtojot zināšanas ģeogrāfijā; 3) Jauniešiem bija lieliska iespēja iejusties Eiropas Parlamenta deputāta amata kandidāta lomā, izspēlējot simulāciju un veidojot savas kampaņas, tādejādi attīstot izpratni par EP vēlēšanām 4) noslēgumā tika vadīts Erudīcijas konkurss, kura laikā skolēni pārbaudīja savas zināšanas jautājumos par to, kā funkcionē EP, ES sistēmām, ES vēsturi, ES karogiem, Eirovīziju, ES ģeogrāfiju, ES personām, ES pilsētām, kā arī Latviju ES sastāvā. Pasākumi kā Eiropas nedēļa dod iespēju jauniešiem aktualizēt Eiropas Savienības nozīmi mūsu ikdienas veidošanā jau 20 gadus un ieinteresēt veidot tās turpmāko nākotni atbildīgi. Šis gads ir arī zīmīgs, jo 8.jūnijā Latvijā ir gaidāmas Eiropas Parlamenta vēlēšanas, kurās mums būs iespēja pašiem lemt par to, kādā Eiropā mēs vēlamies dzīvot nākamos 5 gadus, tādēļ šādi pasākumi dod ikvienam iespēju novērtēt savas balss nozīmi un veicināt veidot arī atbildīgu nākotnes sabiedrību. Kopumā Eiropas nedēļā veidotās aktivitātes bija vērstas uz jauniešu mērķauditoriju, dodot iespēju tiem izzināt Eiropas Savienību un gaidāmās Eiropas Parlamenta vēlēšanas izglītojošā un interaktīvā veidā, iesaistoties dažādās aktivitātēs un arī izglītojot tos, sasniedzot ikvienu skolas jaunieti caur radio viļņiem. Arī aktīva publicitāte soctīklos visas nedēļas garumā deva iespēju jauniešus uzrunāt piedalīties pasākumos, tādejādi ieinteresējot ikvienu būt aktīvam, iesaistīties pasākuma aktivitātēs un arī kļūt par atbildīgiem nākotnes eiropiešiem! |
9 | Klubs “Māja” aktivitātes Eiropas Pagalmu Svētku ietvāros | Daugavpils(Vienības namā norisinās diskusija, telts bija izvietota Daugavpils Valsts ģimnāzijas pagalmā), Līvāni(Līvānu 1. vidusskolas pagalmā) | 1. Aktivitātes nosaukums: “Dzīvā Statistika” Datumi un vietas: 8. maijs Daugavpils Valsts ģimnāzijas pagalmā, 9. maijs Līvānu 1. Vidusskolas pagalmā. Ideja un Mērķis: • Dzīvā Statistika ir inovatīva un interaktīva aktivitāte, kas aicina jauniešus piedalīties un veidot dzīvu statistiku. Šī pasākuma mērķis ir veicināt jauniešu dialogu, radot radošu un drošu vidi, kur viņi var izteikt savas domas un uzskatus. Kā Tas Darbojas? • Stends ar Jautājumiem: Tiek izvietots stends, kurā horizontālā pirmā rindā ir jautājumi par vēlēšanām, balstīti uz fascinējošiem faktiem vai statistiku. Zem katra jautājuma vertikāli ir pieci apgalvojumi kā iespējamās atbildes uz atbilstošu jautājumu, bet tikai viena no tām ir pareiza. Blakus katram apgalvojumam ir nagla. Aktivitātes Gaita: • Apmeklētājiem tiek piedāvāts vilkt diegu uz katru nākamo jautājumu, atbildot aptinot diegu ap naglu virs pareizā apgalvojuma. • Tādējādi visa festivāla gaitā veidosies dzīvā statistika, kuru varēs redzēt un pētīt katrs dalībnieks. 2. Diskusijas nosaukums: “Vai jauniešu balsij ir nozīme ES mērogā?” Datums un vieta: 8. maijs, Daugavpils Vienības nāma koncertzāle. Ideja un Mērķis: Diskusija ir veltīta jauniešu līdzdalības un iesaistes veicināšanai Eiropas Savienības (ES) politikas jomā. Mēs vēlamies rādīt izpratni par to, kā jauniešu balsij ir nozīme ES lēmumu pieņemšanā un kā viņi var ietekmēt ES politiku. Diskusijas Tēma: Galvenais jautājums, uz ko mēs mēģināsim ierosināt jauniešus diskutēt, ir: “Vai jauniešu balsij ir nozīme ES mērogā?”. Šī tēma ir ļoti aktuāla, jo jauniešu balsij ir jābūt paustai ES politikas veidošanā. Demokrātijas pamatmehanisms balstās uz augstās pilsoniskās apziņas iedzīvotājiem, tāpēc jauniešiem ir tiesības un pienākums izteikt savu viedokli: piedalīties lēmumu pieņemšanā. Jaunieši ir nākotnes līderi un aktīvisti. Viņu iesaiste ir būtiska, lai veidotu ES politiku, kas atbilst jauniešu interesēm un vajadzībām. Diskusijas formāts: Diskusiju moderēs Renārs Kairis un piedalīsies deputāti Pāvels Kuzmins, Ērika Teirumnieka un Anna Rancāne. Mēs aicinājām jauniešus aktīvi piedalīties, uzdodot jautājumus Slido.com platformā. 3. Aktivitātes nosaukums: “Runā, Domā, Ietekmē!” Datums un vieta: 8. maijs, Daugavpils Valsts ģimnāzijas pagalmā. Ideja un Mērķis: “Runā, Domā, Ietekmē!” ir neformāla sarunu aktivitāte, kas aicina jauniešus un deputātus sēsties pie telts un diskutēt par politiku. Mēs vēlamies veidot atklātu un iedvesmojošu vidi, kur jaunieši var izteikt savas domas, uzdot jautājumus un dalīties pieredzē ar politiķiem. Kā Tas Darbojas? • Tika izveidota teritorija telts apkārtnē, kur jaunieši var runāt ar deputātiem. • Jaunieši var uzdot jautājumus, dalīties savā pieredzē un diskutēt par politiku. Deputāti ir gatavi atbildēt uz jautājumiem un dalīties savā redzējumā. •. Katram jaunietim tiek piedāvātas jautājumu kartītes ar provokatīviem jautājumiem. Jaunieši var izvēlēties jautājumu un uzdot to deputātiem. |
10 | Eiropiešu pikniks | Rīga | 9. maijā, no 18:30 līdz 20:00 noritēja JEF Latvijas organizētais “Eiropiešu pikniks”. Piknika ietvaros tika organizēta Eiropas Savienības erudīcijas spēle, kurā dalībnieki varēja pārbaudīt un papildināt savas zināšanas par ES dalībvalstīm, to kultūru, vēsturi un politiku. Spēle tika veidota kā viktorīna ar dažādiem jautājumiem un uzdevumiem, un veiksmīgākajiem dalībniekiem bija iespēja iegūt balvas. Papildus erudīcijas spēlei dalībnieki varēja piedalīties arī komandas spēlē, kurā viņi demonstrēja savas lietišķās prasmes un sadarbošanās iemaņas. Komandas spēle ietvēra dažādus uzdevumus, kas prasīja radošu pieeju. Par katru veiksmīgi izpildītu uzdevumu komandas saņēma punktus, un visvairāk punktu ieguvusī komanda tika apbalvota. Īpaša pasākuma daļa bija katra dalībnieka atnestais ēdiens, kas asociējās ar kādu no ES dalībvalstīm. |
11 | Neslinko, izlem savu nākotni! | Rēzeknes Katoļu vidusskola, Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzija, Kaunatas vidusskola un Čornajas jauniešu centrs “Horizonts” Čornajā. | Čempionāta ietvaros Čornajas jauniešu komanda rīkoja pasākumus ar mērķi izglītot maksimāli lielāku vietējo iedzīvotāju skaitu, galvenokārt jauniešus vecumā 15 +, jo tas ir kaut kas nebijis, ka jaunieši dodas izglīto citus jauniešus un paši rīko pasākumus par jauniešiem “garlaicīgu un neaktuālu”. Tāpēc, lai šis nebūtu mūsu pēdējais pasākums, tad bija nepieciešams izdomāt maksimāli neformālāku pieeju. Tad ar savu sagatavoto interaktīvo un jauniešiem saistošo lekciju komanda viesojās trīs skolās: 14.maijā Rēzeknes Katoļu vidusskolā, 15. maijā Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijā un 16.maijā Kaunatas vidusskolā, lai kopumā novērtētu, kāda ir jauno vēlētāju aktivitāte, zināšanas un aizspriedumi, kā arī veidotu izpratni jauniešos, ka katra balss ir svarīga un veicinātu izpratni, kāpēc ir svarīgi doties balsot. Lekcijas tika veidotas un balstītas uz neformālo izglītību tā, lai ieinteresētu jauniešus un veicinātu savstarpējās diskusijas. Dalībniekiem ienākot telpā, 1.uzdevums bija parakstīties parakstu lapās un 2.uzd. veikt savu pirmo balsojumu – Vai tu plāno doties vēlēt (vai arī, kad sasniegsi 18 gadus – attiecināms uz jaunākiem par 18)? Tas ir pirmais piemērs, cik viegli ir veikt savu balsojumu un katra balss ir svarīga, jo veido kādu lielāku kopumu. Kas arī bija uzskatāmi un pirmā atklāsme – ka katra balss ir svarīga! Sadalīšanās pa grupām un uz lapas vienas puses komandai jāuzraksta visu, ko līdz šim zina par ES, EP un vēlēšanām. Iesākumā Sarmīte iepazīstināja ar komandu, tad novadīja ledus laušanas aktivitāti, lai veidotu neformālu gaisotni, kam sekoja jaunietes Endijas vadītā diskusija par Eiropas Parlamenta vēlēšanu aizspriedumiem ar spraigām, savstarpējām diskusijām un balsošanu. Tika minēti dažādi aizspriedumi sabiedrībā (piem.: Vai tu piekrīti, ka mana balss neko nevar ietekmēt?), kur pēc diskusijām komandās, bija nepieciešams vienoties un balsot vai piekrīt, vai nepiekrīt un pamatot. Turpinājumā sekoja izglītojoša lekcija, kas ļāva jauniešiem uztvert pašas galvenās lietas par Eiropas Savienību un Eiropas Parlamentu, kā arī kāpēc ir jāiet balsot, kā arī galvenās lietas, kā ir pareizi jābalso. Tika izdalīta informācija grāmatiņas YOU+ Viss ir slikti, kur jauniešiem paliks kā labs materiāls turpmākai izmantošanai. Visi dalībnieki tika aicināti pievienoties MĒS ESAM KOPĀ platformai, lai kopā mēs stiprinātu demokrātiju un links bija pieejams visu lekcijas laiku uz galdiem, lai ērti katrs var pievienoties, kā arī aicinājums sekot un pievienoties facebook lapā. Ar Kahoot palīdzību bija iespēja katram arī pārbaudīt savas iegūtās zināšanas, kas jauniešos izraisīja jautrību un ieinteresētību, ko vadīja Samanta. Aleksandrs un Ņikita pildīja tehniskos darbus, kā arī kontrolēja un palīdzēja, lai viss noritētu raiti. Lekcijas noslēgumā, pēc iegūtām zināšanām komandas aizpildīja lapas otru pusi, kur uzrakstīja ko uzzināja par ES, EP un vēlēšanām, kā arī veica atkārtotu balsojumu – Vai tu dosies vēlēt? APKOPOJUMS UN SECINĀJUMS – vairākums plāno doties uz vēlēšanām, bet mazākā daļa tomēr nē. Pēc lekcijas dalībnieki mainīja savas domas un vēl lielāka daļa plāno doties vēlēt, savukārt tie, kuri neplāno, to skaits vēl vairāk samazinājās. Kā arī aizpildītās lapas atspoguļo, ka vairāk aizpildīta tā daļas, kas ir pēc lekcijas. Mēs uzskatām, ka mērķis ir sasniegts, jo topošo vēlētāju domas tika mainītas uz to, ka ir jāiet vēlēt un zināšanas pēc lekcijas ir krietni uzlabojušās. Kahoot rādītāji arī par to liecina, ka pareizo atbilžu bija vairākums. Lai satricinātu, iekustinātu vietējo Čornajas ciema, Rēzeknes novada un Rēzeknes pilsētas sabiedrību un beidzot kļūtu skaļi par Eiropu un tās vērtībām, tad 24.maijā Čornajas jauniešu centrā “Horizonts” tika rīkotas neformālās aktivitātes ar jauno deputātu vēlēšanām. Šis bija pirmais pasākums jauniešu centrā “Horizonts”, kurā satikās un aktīvi kopā darbojās trīs paaudzes – jaunā, vidējā un vecā. Uz šo pasākumu ieradās jaunieši no Stoļerovas, Ilzeskalna, Rogovkas, Rēzeknes un protams vietējie Čornajas jaunieši, vidējā un vecā paaudze. Pasākumā aktīvi piedalījās arī Kaunatas apvienības pārvaldes vadītājs Jānis Aleksāns un pārstāvēja vidējo paaudzi. Pasākumā katra paaudze un katrs jauniešu centrs izvirzīja savu deputātu, kurš pārstāvēja savu nozari un aizstāvēja savu vēlētāju intereses. Uz skatuves rosinājās spraigas diskusijas un pārsteidzoši, cik jaunieši labi pārzin dažādas aktuālas jomas politikā, kā arī prata argumentēt un aizstāvēt savu viedokli. PIEVIENOTĀ VĒRTĪBA bija, ka uz skatuves satikās 3 paaudzes un jauniešiem bija redzams un dzirdams, kādu pasauli grib redzēt vidējā un vecā paaudze un noteikti apzinājās, ka jauniešiem ir SVARĪGI doties balsot, jo savādāk tiks pieņemti tādi likumi, kas jaunatnei nav saistoši. Noslēgumā aktivitātes jauniešiem un vakars pie Rāznas ezera Čornajas pludmalē ar sup dēļiem uz ezera, diskusijas, volejbola spēle, dziesmas un dejas. Ar savām aktivitātēm jauniešu komanda kopumā izglītoja 122 dalībniekus, kur no tiem 84 jaunieši skolās un 38 dalībnieki noslēguma pasākumā Čornajā. Kā arī aktīvi publicējām video, foto facebook, instagram un Tik tok, kur sasniedzām kopumā par visām publicitātēm 22 285 skatījumu un 992 balsojumu. Pēc pasākuma saņēmām daudz labas atsauksmes no visām 3 paaudzēm un SECINĀJUMS, ka jauniešiem patika un šāda aktivitāte bija PIRMO REIZI NOVADĀ un vērts rīkot vēl un vēl. |
12 | Eiropas vēlēšanu gadā – par Eiropas vērtībām | Rīgas Centra humanitārā vidusskola | Pasākuma virstēma bija Eiropas vērtības, kas, organizatoru skatījumā, ir ļoti būtiski gan EP vēlēšanu kontekstā, gan kopumā šā brīža ģeopolitiskajā situācijā. Eiropas dienas svinības tika veltītas šai tematikai un organizētas trijos veidos: 1. 6.klasēs tika organizētas klašu stundas par ES vērtībām un tad skolēni grupās zīmēja vienu no vērtībām, piedaloties konkursā “Kā izskatās ES vērtības?”. Zīmējumus vērtēja žūrija (vizuālās mākslas skolotāja, sociālo zinību skolotāja, angļu valodas skolotāja un skolas EPVS skolēnu komandas pārstāve), labākie zīmējumi tika izlikti skolas vestibilā un apbalvoti. Par tiem varēja balsot skolas Instagram kontā (storijā) un tad labākais saņēma simpātiju balvu. Visi zīmējumi apskatāmi zemāk esošājā saitē uz google slides dokumentu. 2. 11.klasēs tika organizētas klašu stundas par ES vērtībām kontekstā ar EP vēlēšanām, jo daudzi skolēni jau ir balstiesīgi (tika rādīts arī EP video) un tad skolēni grupās meklēja ES vērtības viņiem apkārt un dokumentēja tās foto, ko kopā ar foto skaidrojumu (kā tur parādās izvēlētā vērtība) tika ievietoti skolas un skolas Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolas instagram kontos. Rezultātu var redzēt pievienotajā linkā zemāk. 3. Klasēs, kuru audzinātāji izteica interesi, skolas EPVS vēstnieku komandas vadīja izglītojošas un interaktīvas stundas par ES, ar uzsvaru uz Eiropas vērtībām un EP vēlēšanām. Visās stundās skolēni radošā un interesantā veidā (piemēram, improvizācijas teātris, krustvārdu mīkla, kahoot, citas spēles) uzzināja vairāk, kā darbojas ES, kādas priekšrocības mums tā dod, kādas vērtības vieno eiropiešus un kāpēc tik būtiski ir iet un vēlēt. Kopumā šādas stundas tika vadītas 9 klasēs (no 5.klases līdz 10.klasei) |
13 | Tikšanās ar politoloģijas profesori Žanetu Ozoliņu | Bauskas Valsts ģimnāzija | 2024.9.5 |
14 | Tikšanās ar Eiropas Parlamenta deputāta amata kandidātu, bijušo Rīgas mēru Mārtiņu Staķi | Bauskas Valsts ģimnāzija | 2024.9.5 |
15 | Interaktīvā mīkla “Kontinenta gudrības galā” | Bauskas Valsts ģimnāzija | 2024.9.5 |
16 | Kafija ar Deputātiem | Zilupes jauniešu iniciatīvu grupa | 2024.17.5 |
17 | Tikšanās ar EIROPAS PARLAMENTA deputātu. | Komandas nosaukums : Vienotības bāls | 2024.19.5 |
18 | Interaktīvas nodarbības par Eiropas Savienības aktualitātēm. | Rēzeknes 2. vidusskola | Īstenotās aktivitātes apraksts: Aktivitāte tika īstenota, pielietojot vismodernākās tehnoloģijas, jo Rēzeknes 2. vidusskola ir aprīkota ar labām digitālajām ierīcēm un ir iespējams izmantot gan datorus, gan interaktīvas tāfeles (vieglākai informācijas uztverei), gan kvalitatīvas skaņas sistēmas, kuras palīdz skolēniem izjust emocijas, kuras tika atskaņotas mūsu izvēlētajā mūzikā, kuru mēs izmantojuši fonam, tas viss radīja skolēnos sajūtu par to, ka Eiropas Savienība ir daudz tuvāka un labāk saskatāma. Aktivitātes laikā skolēniem tika piedāvāta iespēja piedalīties ļoti interesantās radošajās darbnīcās par Eiropas Savienību, kur viņi ar savām rokām aptaustīja un mēģināja šķirot atkritumus. Izrādījās, ka skolēniem ir izpratne par to, kā notiek atkritumu šķirošana un kāpēc tā ir svarīga, bet noteikti visnoderīgākais bija iespējas pašam salikt visdažādāko veidu atkritumus pa speciāli sagatavotām kastēm, skolēni guva izpratni par atkritumu veidiem un vietām, kur tos var šķirot mūsu apkārtnē. Skolēni bija aicināti neparastā veidā iepazīties ar cilvēku līdztiesības problēmām, viņi tika aicināti sakārtot cilvēkus pēc ārēja izskata divās kategorijās – tie, ar kuriem viņi labprāt sāktu komunicēt, un tie, ar kuriem pēc viņu domām kontaktēties nav vēlams. Pēc skolēnu izvēles izdarīšanas mums bija iespēja izstāstīt izvēlēto cilvēku dzīvesstāstus, kur ārēji nepievilcīgs bērns bija izglābis kaķi no ugunsgrēka, kur vecs un sirms vīrietis bija pasaulē atzītais veterinārārsts, bet skaista jaunava izrādījās par slepkavu, tas noteikti parādīja skolēniem to, ka ārējais izskats nav cilvēka pazīme, un mēs nekad nedrīkstam šķirot cilvēkus uz labajiem un sliktajiem tikai pēc viņu ārējā izskata. Skolēni tika iepazīstināti ar plānotajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kur mēs piedāvājām skolēniem noskatīties vēlētāja dienu 8. jūnijā, kas ir jādara, iepriekš ierodoties vēlēšanu iecirknī (apzinoties vēlēšanu svarīgumu, tika izskaidroti vēlēšanu noteikumi, plusu un svītrojumu likšanas noteikumi. Skolēni arī tika informēti par partijām, kuras piedalīsies šajās vēlēšanās), un izskaidrots pilns velētāja cikls, ierodoties vēlēšanu iecirknī, sākot ar dokumentu pārbaudi un beidzot ar biļetena iemešanu kastē, tas viss samazina satraukumu un palielina izpratni par demokrātijas darbību, kā arī būtiski paaugstina uzticēšanos demokrātiskai valsts pārvaldes sistēmai, jo dzīvot demokrātijā ir labi, bet ir skaidri jāapzinās, kā tā darbojas. Pasākuma beigās skolēni tika aicināti piedalīties fiziskajos vingrinājumos, jo veselība ir viena no Eiropas Savienības prioritātēm, un tas izpaužas ne tikai kā veselības sistēmas uzlabošana, bet arī veselīga dzīvesveida popularizēšana, skolēniem tika novadīts iesildīšanas vingrinājums, kur viņi varēja gan izstiepties, gan izkustēties pēc grūtas skolas dienas, bet noteikti noderīgākais ir atmiņas par to, ka jāvingro regulāri. Kopumā var teikt, ka skolēni aktīvi iesaistījās un guva ne tikai atsvaidzinājumu, bet arī labu garastāvokli. Pasākuma beigās skolēni bija informēti par platformu mesesamkopa.eu un tika uzņemta visu pasākuma dalībnieku fotogrāfija, kura sniegs skolēniem atmiņas par to, ka Eiropas Savienība ir visu mūsu nākotne un no mūsu iesaistīšanas ir atkarīga visu cilvēku dzīve. |
19 | Flešmobs “Balso” | Rēzeknes 2. vidusskola | Pēc visām novadītām lekcijām un aktivitātēm tika organizēts flešmobs ‘’Balso’’ vēlēšanu brillēs. Rēzeknes 2. vidusskolas audzēkņiem, kas jau guvuši zināšanas par Eiropas Parlamentu un Eiropas Savienību, kā arī Eiropas parlamenta vēlēšanām, tika piedāvāta iespēja piedalīties vēlēšanu flešmobā, lai apliecinātu savu vēlmi piedalīties Eiropas Savienības dzīvē, balsojot Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Pasākuma laikā skolēniem, kuri jau šogad sasnieguši pilngadības vecumu, tika akcentēta vajadzība piedalīties vēlēšanās. |
20 | Eiropas diena Rēzeknes 2. vidusskolā | Rēzeknes 2. vidusskola | Pasākuma ievadā skolēni tika informēti par to, ka mūsu pasākuma pirmās daļas nosaukums ir “Diskusija pie tējas tases”, tāpēc katram apmeklētājam tika izdalīta tējas tase un saldumi, kas palīdzēja skolēniem iegūt pārliecības sajūtu, kā arī sagatavoties mierīgai un atklātai diskusijai par Eiropas Savienību un gaidāmajām EP vēlēšanām. Diskusija notika pēc šāda parauga: mēs (organizatoru komanda) piedāvājām informāciju par vēlēšanu noteikumiem, par vēlēšanu statistiku un lūdzām apmeklētājus izteikt viņu viedokli. Diskusijai beidzoties, mēs piedāvājām skolēniem noskatīties vēlēšanu simulāciju, kur viens cilvēks spēlēja velētāja lomu, otrs cilvēks spēlēja vēlēšanu iecirkņa darbinieka lomu un trešais cilvēks lasīja iepriekš sagatavoto tekstu, kur pēc secības tika salikti soļi, kā jārīkojas, ierodoties un atrodoties vēlēšanu iecirknī, tas viss ļāva augošai paaudzei paraudzīties uz to, kā notiek vēlēšanas, un gūt izpratni un pārliecību par to, ka vēlēšanas ir mums pieejams spēcīgākais demokrātijas instruments. Pēc vēlēšanu simulācijas notika neliela tējas pauze, kuras laikā skolēni vārēja aprunāties un sagatavoties pasākuma otrajai daļai. Pasākuma otrā daļa sākās ar to, ka mēs nejaušā secībā sadalījām skolēnus septiņās komandās. Katra komanda saņēma Eiropas Parlamenta frakciju maršruta lapas, kur skolēniem tika sniegta informācija par frakcijas līderiem, frakcijas deputātu skaitu Eiropas Parlamentā un frakcijas prioritātēm, kā arī nākotnes vīziju. Katras komandas lapā bija informācija par to, kādas darbnīcas katrai komandai būs jāapmeklē. Katras komandas maršruts bija izveidots, atsaucoties uz frakcijas galvenajām prioritātēm. Frakciju prioritātes tik izvēlētas no Eiropas Savienības programmas “Youth Goals”, mēs atbilstoši katrai prioritātei izveidojām radošu darbnīcu, kurā varējām parādīt skolēniem šīs prioritātes svarīgumu, atklāt Eiropas Parlamenta frakciju dažādību un parādīt to atšķirības. Bija izveidotas sekojošas darbnīcas: 1. “Savienot Eiropu ar jauniešiem”, kur mēs visām komandām, vēl pasākuma pirmajā daļā, rādījām velēšanu simulāciju, jo brīvas vēlēšanas ir demokrātijas pamatprincips un Eiropas Parlaments ir mūsu demokrātijas stūrakmens. 2. “Dzimumu līdztiesība” – darbnīcas laikā komandai tika piedāvāti apgalvojumi par sieviešu stāvokli, tiesībām un tiesību iegūšanas vēsturi, komandai vajadzēja apgalvojumus sadalīt, pēc viņu viedokļa, uz patiesiem un nepatiesiem. Pēc izvēles izdarīšanas darbnīcas vadītājs atklāja pareizo atbildi uz šo jautājumu, atbildes dažreiz pārsteidza jauniešus, jo daži apgalvojumi likās neiedomājami mūsdienu brīvībai, bet dzimumu līdztiesība arvien pastāv arī Eiropas Savienība, un mēs mēģinājām tādā veidā parādīt to arī skolēniem. 3. “Iekļaujošā sabiedrība” – šajā darbnīcā komandas tika aicinātas, skatoties uz cilvēku ārējo izskatu, sadalīt viņus divās grupās: ar ko viņi gribētu parunāt un tie, ar ko viņi negribētu runāt, kad visi cilvēki bija sadalīti divās grupās, darbnīcas vadītājs atklāja šo cilvēku biogrāfijas, kur skaista sieviete bija nogalinājusi cilvēku, bet melnādains vīrietis bija pasaulē pazīstams zobārsts, tas viss lika skolēniem aizdomāties par to, ka cilvēka ārējam izskatam nevajadzētu ietekmēt cilvēka sociālo stāvokli, jo “arī aiz skaistajām skapja durvīm var būt paslēpts skelets”. 4. “Informācija” – darbnīcas laikā skolēniem tika izdalīti pa teikumiem sagriezti teksti, kur bija paslēptas trīs ziņas par Eiropas Savienības vēlēšanām, no trim dažādiem avotiem (BBC, LTV, Rossija 1), skolēnu uzdevums bija salikt no lapiņām tekstus un nosaukt, no kāda informācijas avota ir katrs teksts. Tāda darbnīca ļāva skolēniem iedziļināties teikumu analizēšanā un saprast, kā atšķiras informācijas padošana dažādiem informācijas avotiem. 5. “Veselība” – darbnīcas laikā komandai vajadzēja iepazīties ar medicīniskā aprīkojuma lietošanu, izmantojot spiediena mērīšanas iekārtu un skābekļa saturācijas pārbaudes iekārtu, kas deva skolēniem iemaņas, kā rīkoties ar ļoti noderīgām iekārtām savas veselības pārbaudei. Darbnīcas laikā skolēni varēja apskatīt veselības apdrošināšanas kartes un uzzināt par Eiropas Savienības veselības apdrošināšanas politiku un nākotnes plāniem. Darbnīcas beigās skolēni piedalījās iesildīšanas nodarbībā, kur veica trīs minūšu uzdevumu, tas ļāva skolēniem saprast, ka ir jāsporto un veselībai jābūt TOP 1 prioritātei. 6. “Dzīve ārpus pilsētas” – Eiropas Savienība aktīvi atbalsta cilvēkus, kuri dzīvo ārpus pilsētas, un darbnīcas laikā skolēniem tika izdalītas lapiņas ar faktiem par dzīvi ārpus pilsētas, un viņiem vajadzēja izvērtēt tos un sadalīt divās grupās – dzīves priekšrocības un nepilnības, tāda pieeja deva skolēniem izpratni par to, ka dzīvei ārpus pilsētas ir savas priekšrocības un dzīve tur nav tik slikta, kā var iedomāties pilsētas iedzīvotājs. 7. “Kvalitatīvā izglītība” – skolēni tika aicināti piedalīties izzinošā atmiņas spēlē par Eiropas Savienības dalībvalstīm, kur viņiem bija uz laiku, izmantojot savu atmiņu, jāsaliek pārī lapiņas ar dalībvalstu karogiem un nosaukumiem, šī spēlē ļāva skolēniem atjaunot savas zināšanas par Eiropas Savienības dalībvalstīm un iemācīties darboties komandā. 8. “Ekoloģija” – skolēni ar savām rokām aptaustīja un mēģināja sakārtot atkritumus tā, kā to nosaka atkritumu šķirošanas noteikumi. Izrādījās, ka skolēniem ir izpratne par atkritumu šķirošanu un kāpēc tā ir svarīga, bet noteikti visnoderīgākās bija iespējas pašam salikt dažādo veidu atkritumus pa speciāli sagatavotām kastēm, skolēni guva labu izpratni par atkritumu veidiem un to šķirošanas vietām mūsu apkārtnē. Izejot mūsu sagatavoto maršrutu un skolēniem atgriežoties aktu zālē, mēs aicinājām viņus pievienoties platformai mesesamkopa.eu, izstāstot, kāpēc tas ir svarīgi. Pasākuma beigās skolēni tika aicināti piedalīties vēlēšanās, viņiem vajadzēja novērtēt pasākumu un sniegt mums noderīgus padomus vai vienkārši iemūžināt savas emocijas. |
21 | Orientēšanās spēle “saSKATI EIROPU” | Rīgas Valsts 2. ģimnāzija, viens no punktiem | 9. maijā no plkst. 12.00 – 16.00 norisinājās trīs Rīgas Valsts ģimnāziju un ES mājas kopīgi organizētā orientēšanās spēle “saSKATI EIROPU”, kurā aicināti piedalīties bija ikviens interesents. Orientēšanās spēlē bija pieci tematiski kontrolpunkti, pa vienam pie Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas, 2. ģimnāzijas un 3. ģimnāzijas, pa vienam kontrolpunktam ES mājā un pie Saeimas. Spēles dalībnieki, katrā no kontrolpunktiem, saņēma spēles dalībnieka kartīti ar 10 uzdevumiem par ES paplašināšanos, eiro, Eiropas vērtībām, kultūru un Latviju ES. Atbildot uz katru no 10 jautājumiem, tika saņemti zīmodziņi. Orientēšanās spēlē tika aicināti piedalīties gan bērni, gan pieaugušie. Kontrolpunktā pie Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas dalībnieki tika aicināti domāt par Eiropas vērtībām. Dalībniekiem bija iespējams gan pārbaudīt zināšanas, atbildot uz vēstnieku uzdotajiem erudīcijas jautājumiem, gan izvēlēties savu vērtību, kura katram šķiet vissvarīgākā. Īpaši lielu atsaucību izpelnījās Latvijas un Eiropas dziesmu minēšanas uzdevums. Interesenti aktivitātē varēja ne vien atminēt dziesmu nosaukumu un izpildītāju, bet arī dziedāt un pat dejot līdzi! |
22 | “Eiropas rasols” | “Jaunu ideju centrs” Ķekavā | “EIROPAS RASOLS” Norises vieta: “Jaunu ideju centrs”, Skolas iela 2b, Ķekava. Mērķauditorija: Ķekavas novada jaunieši un skolu pašpārvalžu dalībnieki, vecumā no 13 – 25 gadiem, tajā skaitā arī jaunieši ar ierobežotām iespējām. Plānotais dalībnieku daudzums: 20 jaunieši. Sasniegtais dalībnieku daudzums: 22 jaunieši. Pasākumu organizēja “Jaunu ideju centrs” aktīvākie jaunieši (jaunatnes lietu speciāliste piepalīdzēja ar formalitātēm) sadarbībā ar “Eurodesk” tīkla Pierīgas reģionālo koordinatoru, biedrību “Creative Minds for Culture”. Pasākuma mērķis bija nodrošināt jauniešiem informāciju par Eiropas parlamenta vēlēšanām, Eiropas parlamentu, veicināt jauniešu iesaistīšanos, līdzdalību un aktīvu pilsoniskumu visā Eiropā un ārpus tās. Mērķa sasniegšanas izvērtēšana tika veikta caur izspēlētajām spēlēm un to pārrunāšanu – kas ir tas, ko Tu esi uzzinājis, papildinājis savas zināšanas vai arī jau esi to iepriekš zinājis? Mērķis tika sasniegts, pasākuma dalībnieki (jaunieši) atzina, ka pēc aktivitātēm jūtas spējīgi pastāstīt par vēlēšanu norisi citiem saviem draugiem. 19. aprīlis 12:00 – 13:00 – telpas iekārtošana un sagatavošana 13:00 – 14:00 – dalībnieku ierašanās JIC telpās, reģistrēšanās 14:00 – 15:00 – iepazīšanās aktivitāte, iepazīšanās ar Eurodesk Latvija. Euroclass aktivitātes, spēles, sarunas un diskusijas. 15:00 – 15:30 – pusdienu/tējas pauze 15:30 – 18:00 – Simulāciju spēle “EIROPAS RASOLS”, kuras laikā jauniešiem bija iespēja iepazīties ar dažādām aktualitātēm, vērtībām un veidot pašiem savu parlamentu. Pārstāvot savas “partijas” intereses (partijas tika nosauktas rasola sastāvdaļu vārdos, piem., desa, majonēze utt.), organizēt un izspēlēt vēlēšanu norisi. Simulāciju spēle atspoguļoja Eiropas parlamenta vēlēšanas, informējot jauniešus par to, kādas ir kandidātu vērtības, ļaujot izbaudīt, kā tas ir – pārstāvēt savas vērtības, idejas un to, kas pašam ir svarīgi. Kā arī iepazīstinot jauniešus ar balsošanas procesiem un kopīgi izskatīt balsis, tika pārrunāts, kādas intereses tiek pārstāvētas. Noslēgumā tika ēsts rasols no tām sastāvdaļām (partijām), ko paši jaunieši bija vēlēšanās iebalsojuši. 18:00 – 19:00 – dienas izvērtēšana, neformālās sarunas.” |
23 | Ķeguma Jauniešu domes EP vēlēšanu aktivitātes | Mēs īstenojām trīs vietās: 1. Ķeguma vidusskola; 2. Ogres novada Jauniešu domes kopsapulce, kas norisinājās Tautas namā; 3. Ķeguma pilsētas svētku ietvarā – Jauniešu kvartālā, kas bija pie Ķeguma kulturas nama. | Saprotam, ka par katrai aktivitāti vajag atsevišķu veidlapu, bet mēs pārrunājot secinājām, ka nevaram nodalīt kādu aktivitāti. Jo mēs tās visas plānojām kopā un ir veiksmīgāk to uztvert kā vienu kopumu. Tāpēc izveidojām intresantu aprakstu par mūsu piedzīvojumu. Ceru, ka jums patiks tik pat ļoti, cik mums! 🙂 https://failiem.lv/u/rfukn4bnfn |
24 | Jauniešu balss EP vēlēšanās | Mārupes Valsts ģimnāzija | 2024.9.5 |
25 | Izglītojošs pasākums par gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām. | Augstkalnes bibliotēka | Izglītojošās lekcijas laikā ar Augstkalnes iedzīvotājiem pārrunājām svarīgākos jautājumus, kas saistīti ar Eiropas Parlamenta vēlēšanām, piemēram, kāpēc ir jābalso, kas notiks, ja nebalsosim, ar ko Eiropas Savienība un Eiropas Parlaments nodarbojas u.c. Mūsu īstenotās aktivitātes mērķis bija informēt iedzīvotājus par ES pamatdarbības funkcijām, struktūru, rašanos, EP darbību u.c. lietām, lai iedzīvotāji vispār saprastu, kāpēc ir jābalso. Jāpiebilst, ka mēs arī stāstījām kā ir pareizi jābalso jeb kāda ir balsošanas procedūra. Protams, arī kā citos Jelgavas Valsts ģimnāzijas Eiropas kluba/EPVS rīkotajos pasākumos mēs aicinājām pasākuma dalībniekus pievienoties mesesamkopa.eu platformai, lai demokrātija kļūtu arvien stiprāka! |
26 | Eiropas launags | Saldus novada Jauniešu dome | 2024.28.5 |
27 | Demokrātijas spēle ”Vēlēšanu pilsēta” | Eiropas Savienības māja, Rīga | Tuvojoties Eiroparlamenta vēlēšanām, Liepājas Bērnu un jaunatnes centra struktūrvienība “Jauniešu māja” sadarbībā ar Zviedrijas Institūtu un Zviedrijas vēstniecību Rīgā organizēja spēles “Vēlēšanu pilsēta” izspēli š.g. 22. maijā, Eiropas Savienības mājā, Rīgā. Spēlē piedalījās iepriekš uzrunāti jaunieši vecumā no 13 – 25 un Eiroparlamenta vēlēšanu kandidāti no tādām politiskajām partijām kā “Kustība Par!”, “Progresīvie”, “Jaunā konservatīvā partija” un “Zaļo un Zemnieku savienība”. Izspēlē tika izveidotas trīs politiskās partijas, kur katrā sadarbojās jaunieši ar deputātiem. Bija vērojama savstarpēja saprašanās un veselīga komunikācija dalībnieku starpā, kā arī pēc spēles bija dzirdamas pozitīvas atsauksmes. Jauniešiem spēle ļāva labāk izprast politiskos procesus un to kā noris lēmumu pieņemšana par valstī notiekošajām norisēm, kā arī viņi atzinīgi vērtēja iespēju sarunāties ar deputātiem un dzirdēt viņu viedokli par dažādām aktuālām tēmām. Pasākumu apmeklēja arī Zviedrijas vēstniecības Latvijā padomniece Cecilia Romson Örnberg, praktikante Kristina Måsbäck un Sanita Škapare. “Vēlēšanu pilsēta” ir izklaidējoša un izglītojoša spēle, kas ļauj labāk iepazīt vietēja līmeņa demokrātisko procesu pamatprincipus. To spēlējot, spēlētāji iejūtas domes deputātu lomās, kas pārstāv izdomātas partijas. Spēles dalībniekiem uz vienu sasaukumu ir pieejami ierobežoti resursi un viņiem ir jāvienojas, kā tos izmantot. Lai sasniegtu savus politiskos mērķus un vienlaikus aizstāvētu sabiedrības intereses, spēlētājiem ne tikai jāprot debatēt ar sāncenšiem, bet arī jāpārvērtē pašu izvirzītās prioritātes, tādējādi iesaistoties plašākos demokrātijas procesos. Pēc izspēles jaunieši un deputāti varēja uzdot sev interesējošos jautājumus, un pārrunāt spēles laikā gūtos iespaidus. |
28 | Drosme rīkoties: kā atpazīt un runāt par vardarbību | Rīga, Tērbatas iela 28 (3D Friends) | Darbnīca tika organizēta vairākos posmos: 1) ievada aplis, lai katram dalībniekam būtu iespējams iepazīstināt ar sevi un iemesliem, kāpēc viņš apmeklēja šo darbnīcu; 2) neliela lekcijas daļa, iepazīstinot dalībniekus ar to, kādos virzienos darbojas Centrs MARTA, teorija par to, kas ir aculiecinieka efekts, kādi vardarbības veidi ir novērojami sabiedrībā, kur meklēt palīdzību redzot, saskaroties ar vardarbību, kā atbalstīt tos, kuri saskārušies ar vardarbību; 3) Forum theatre praktiskā daļa, kurā noteikti aktieri izspēlē dažādas ikdienas situācijas (brauciens autobusā, saruna starp draugiem kafejnīcā), kurās viens no aktieriem ir varmāka. Pēc situācijas izspēles, situācija tiek izspēlēta vēlreiz, taču šoreiz iesaistās darbnīcas dalībnieki kā spect-actors, jebkurā brīdī pārtracot situācijas izspēli un mainot kādu apstākli vai aktiera uzvedību, rīcību, reakciju (izņemot varmākas). Tādējādi redzot, kā līdzcilvēku jeb aculiecinieku rīcība var ietekmēt vardarbīgas situācijas un kā tās attīstās vai izbeidzas atbilstoši aculiecinieku reakcijai; 4) iepazīšanās ar aktīviska rokasgrāmatu, lai dalībniekiem būtu ieskats veidos, kā viņi var informēt, lobēt, iestāties par sev svarīgiem jautājumiem gan vietējā, gan Eiropas līmenī; 5) noslēguma aplis, kurā dalībnieki dalās ar saviem iespaidiem, pārdomām par darbnīcā uzzināto, redzēto, saprasto. |
29 | “Tase tējas pirms EP vēlēšanām” | Rīga, Eiropas Savienības māja | Jauniešu iesaistes un līdzdalības jautājums Apvienoto Nāciju Organizācijā (ANO) un citās organizācijās ir ļoti aktuāls, jo jaunieši ir nozīmīga sabiedrības daļa ar viedokli un risinājumiem. Latvijas ANO Jauniešu delegātu programma (ANO JDP) balstās uz ANO vērtību aktualizēšanu Latvijas mērogā starp Latvijas jauniešiem un jauniešu viedokļu apkopošanu, lai tos pilnvērtīgi varētu pārstāvēt dažādos formātos. 2024. gadā viens no prioritārajiem virzieniem ir līdzdalības veicināšana jauniešu vidū, tai skaitā līdzdalības veicināšana gaidāmajās Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanās, kas Latvijā norisināsies 2024. gada 8.jūnijā. 46% Latvijas jauniešu jūnijā vēlas doties balsot EP vēlēšanās, liecina jaunākā Eirobarometra aptauja par jaunatni un demokrātiju. Pirms “EP vēlēšanu ceļvedis 2024” izveides ANO JDP vizītēs ir noskaidrojusi galvenos iemeslus, kādēļ jaunieši kūtri dodas pie balošanas urnām – zināšanu trūkums par vēlēšanu procesu un informācijas trūkums par partiju piedāvājumu un kandidātiem ir biežāk minētie argumenti jauniešu vidū. Vairumā gadījumu jaunieši atbild, ka politiskajiem procesiem un kandidātiem seko neregulāri vai neseko nemaz, savukārt daudziem jauniešiem gaidāmās EP vēlēšanas ir pirmās vēlēšanas, tādēļ veikt izvēli vēlēšanu dienā ir diezgan izaicinoši, vieglākā izvēle ir nepiedalīties. EP vēlēšanām iesniegti 16 kandidātu saraksti, liecina Centrālās vēlēšanu komisijas publicētā informācija. Lai palīdzētu noorientēties partiju sagatavotajā piedāvājumā, ANO JDP ir izveidojusi vēlēšanu ceļvedi, kas ir jauniešu veidots materiāls gan citiem vienaudžiem, gan arī plašākai sabiedrībai ar mērķi saskatīt kopainu jauniešu pārstāvniecībai politikā. Ceļvedī īpaša uzmanība veltīta statistikai, kas atklāj, vai partijas iestājas par jauniešiem nozīmīgiem jautājumiem un iekļauj jauniešus savos vēlēšanu sarakstos, kā arī ceļvedis vienkopus kalpotu par vietu, kur salīdzināt partiju sagatavotās nostājas. 30. maijā plkst. 15:00 Eiropas Savienības (ES) mājā, Aspazijas bulvārī 28, Rīgā, norisinājās ANO JDP “EP vēlēšanu ceļvedis 2024” prezentācijas pasākums. Pasākuma pirmajā daļā tika prezentēts “EP vēlēšanu ceļvedis 2024”, savukārt otrajā daļā – diskusija par jauniešu lomu partiju EP vēlēšanu programmās un jauniešu iekļaušanu kandidātu vidū. Diskusiju moderēs Kristofers Kārlis Krūmiņš (Latvijas Jauniešu delegāts ANO), savukārt diskusijā piedalīsies Jolanta Bogustova (EP biroja Latvijā sabiedrisko attiecību speciāliste), Toms Putniņš (Latvijas Radio 5 galvenais redaktors), Ph.D. cand. Lelde Metla-Rozentāle (Rīgas Stradiņa universitātes lektore, politoloģe). |
30 | EP vēlēšanu 2024 ceļvedis | Online | Jauniešu iesaistes un līdzdalības jautājums Apvienoto Nāciju Organizācijā (ANO) un citās organizācijās ir ļoti aktuāls, jo jaunieši ir nozīmīga sabiedrības daļa ar viedokli un risinājumiem. Latvijas ANO Jauniešu delegātu programma (ANO JDP) balstās uz ANO vērtību aktualizēšanu Latvijas mērogā starp Latvijas jauniešiem un jauniešu viedokļu apkopošanu, lai tos pilnvērtīgi varētu pārstāvēt dažādos formātos. 2024. gadā viens no prioritārajiem virzieniem ir līdzdalības veicināšana jauniešu vidū, tai skaitā līdzdalības veicināšana gaidāmajās Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanās, kas Latvijā norisināsies 2024. gada 8.jūnijā. 46% Latvijas jauniešu jūnijā vēlas doties balsot EP vēlēšanās, liecina jaunākā Eirobarometra aptauja par jaunatni un demokrātiju. Pirms “EP vēlēšanu ceļvedis 2024” izveides ANO JDP vizītēs ir noskaidrojusi galvenos iemeslus, kādēļ jaunieši kūtri dodas pie balošanas urnām – zināšanu trūkums par vēlēšanu procesu un informācijas trūkums par partiju piedāvājumu un kandidātiem ir biežāk minētie argumenti jauniešu vidū. Vairumā gadījumu jaunieši atbild, ka politiskajiem procesiem un kandidātiem seko neregulāri vai neseko nemaz, savukārt daudziem jauniešiem gaidāmās EP vēlēšanas ir pirmās vēlēšanas, tādēļ veikt izvēli vēlēšanu dienā ir diezgan izaicinoši, vieglākā izvēle ir nepiedalīties. EP vēlēšanām iesniegti 16 kandidātu saraksti, liecina Centrālās vēlēšanu komisijas publicētā informācija. Lai palīdzētu noorientēties partiju sagatavotajā piedāvājumā, ANO JDP ir izveidojusi vēlēšanu ceļvedi, kas ir jauniešu veidots materiāls gan citiem vienaudžiem, gan arī plašākai sabiedrībai ar mērķi saskatīt kopainu jauniešu pārstāvniecībai politikā. Ceļvedī īpaša uzmanība veltīta statistikai, kas atklāj, vai partijas iestājas par jauniešiem nozīmīgiem jautājumiem un iekļauj jauniešus savos vēlēšanu sarakstos, kā arī ceļvedis vienkopus kalpotu par vietu, kur salīdzināt partiju sagatavotās nostājas. ““EP vēlēšanu ceļvedis 2024” ir atbalsta rīks ikvienam potenciālajam vēlētajam, īpaši jauniešiem, kuriem šīs būs pirmās vēlēšanas un/vai kuri ne tik aktīvi seko līdzi partiju piedāvājumam un kandidātiem. Ceļveža mērķis ir mazināt to jauniešu skaitu, kas nepiedalās vēlēšanās politiskās pieredzes trūkuma dēļ un mudināt jauniešus izdarīt savu izvēli,” pauž ANO JDP komanda. Pilna datu tabula un analīze, metodoloģija, kā arī ceļveža digitālā versija pieejama šeit: ej.uz/epcelvedis2024 |
31 | darbseminārs “Manas iespējas Latvijā un Eiropā” | Iecavas vidusskola, Iecava, Bauskas novads | Pasākumu veidojām Eiropas Jaunatnes nedēļas ietvaros, kuras šā gada vadmotīvs bija “Jauniešu redzējums”. Pasākumu reģistrējām arī EJN kopīgajāpasākumu kartē. Pasākuma mērķi bija Bauskas novada jauniešus informēt, kas ir pilsoniskā līdzdalība un uzzināt veidus kā tajā var iesaistīties, kā arī iepazīstināt jauniešus kas EP vēlēšanas un Eiropas Jaunatnes 11 mērķi. Praktiskajā pasākuma daļā veicām darba grupu diskusijas, lai izveidotu Bauskas novada jauniešu redzējumu labākai dzīves kvalitātei. Darba grupās tika izveidoti problēbu koki (ar cēloņiem un sekām) konkrēti izvēlētajai aktuālajai problēmai. Pasākumu vadīja Rita Aveniņa un Jēkabs Dzenītis no biedrības Klubs “Māja”. Pasākuma dalībnieki bija 41 jaunieši un jaunatnes jomā strādājošie no Bauskas novada. Uzrunājām visas novada skolasadministrāciju, lai piesaistītu jauniešus 13+ vecumā, kā arī bija pārstāvji no Bauskas novada jauniešu domes. Pasākuma laikā apskatījām aktuālās tēmas: *demokrātiskā līdzdalība un pilsoniskais aktīvisms; *informāciju par klubs “Māja” aktualitātēm un darbību; *11 eiropas jaunatnes mērķi *EP vēlēšanas *jauniešu iespējas Latvijā un eiropas Savienībā Jauniešu strādāja pie savu iniciatīvu ideju izstrādes, kuru rezultāti tiks izmantoti plānotajā Erasmus + projketa pieteikuma izveidē. |